محل تبلیغات شما

 

فریدون توللی

(۱۲۹۸ – ۱۳۶۴)

شاعر، باستان شناس، مترجم، نویسنده، ادیب و طنزپرداز

 

ویرایش و تحلیل

از

ربابه نون

 

 

مُل

هدف این قطعه، 

پرده گیری از کار پارسا نمایانِ سالوس است 

که 

به 

قولِ خواجه شیراز 

چون به خلوت می روند، آن کار دیگر می کنند»!

 

فریدون توللی

در

 این پیشگفتار

به

اختصار، 

محتوای قطعه خود

را 

پیشاپیش

توضیح می دهد.

 

ما 

قبل از تحلیل قطعه فریدون توللی

به

تحلیل همین پیشگفتار او

خطر می کنیم:

 

۱

هدف این قطعه، 

پرده گیری از کار پارسا نمایانِ سالوس است 

که 

به 

قولِ خواجه شیراز 

چون به خلوت می روند، آن کار دیگر می کنند»!

 

  برای تأمل بر روی این پیشگفتار،

بهترین راه،

تأمل بر روی مفاهیم (کلمات، واژه های) این حکم (جمله) او ست.

 

بدین طریق

ضمنا

تمرین و تعلم و تعلیم تفکر مفهومی

صورت می گیرد:

 

۲

 

هدف این قطعه، 

 

هدف

یک مفهوم فلسفی است.

 

هر کس برای رسیدن به هدف، محتاج وسیله درخور

است.

 

یعنی

هدف

در

دیالک تیک فرد ـ وسیله ـ هدف

قرار دارد.

 

توللی 

پرورش یافته در مکتب سعدی 

است

و

بسان سعدی

دیالک تیکی 

می اندیشد:

 

توللی

در 

این مفهوم

دیالک تیک فرد ـ وسیله ـ هدف

را

به

شکل دیالک تیک فریدون ـ قطعه ـ هدف بسط می دهد.

 

یعنی

این قطعه تحت عنوان مل

وسیله ای

برای رسیدن به هدفی

است.

 

هدف توللی

چیست؟

 

۳

هدف این قطعه، 

پرده گیری از کار پارسا نمایانِ سالوس است

 

هدف شاعر توده و حزب توده

از

تحریر این قطعه تحت عنوان مل

افشای ت

است.

 

 

توللی

اما

برخورد تمایزمندی به ت دارد.

 

این برخورد شاعر توده و حزب توده به ت،

ماهیتا

همان برخورد دهخدا به اسلام است.

 

قشر ت 

در

قاموس شاعر توده و حزب توده

دیالک تیکی از پارسا و پارسانما

و

دیالک تیکی از صادق و سالوس

است.

 

این برخورد دهخدا و توللی به اسلام و ت

ستایش انگیز و ضمنا حیرت انگیز است.

 

چون

برخورد علمی به اقشار اجتماعی

باید هم به همین طرز و طریق باشد.

 

اقشار اجتماعی

مثلا

روشنفکران

طیفی

را

تشکیل می دهند.

 

طیفی

که

بیانگر تعلقات طبقاتی متفاوت و حتی متضاد

است.

 

۴

هدف این قطعه، 

پرده گیری از کار پارسا نمایانِ سالوس است 

که 

به 

قولِ خواجه شیراز 

چون به خلوت می روند، آن کار دیگر می کنند»!

 

 

 سرمشق توللی

در

افشاگری ت پارسانما و سالوس

خواجه شیراز

است:

 

واعظان 
کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند

چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند

مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس:

توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند؟»

گوییا باور نمی‌دارند روز داوری

کاین همه قلب و دغل در کار داور می‌کنند

یا رب این نودولتان را با خر خودشان نشان

کاین همه ناز از غلام ترک و استر می‌کنند

ای گدای خانقه
 بر جه 
که
 در 
دیر مغان

می‌دهند آبی که دلها را توانگر می‌کنند

حسن بی‌پایان او 
چندان
 که 
عاشق می‌کشد

زمره دیگر
 به 
عشق 
از
 غیب
 سر
 بر می‌کنند

بر در میخانه عشق 
ای ملک
 تسبیح
 گوی

کاندر آن جا طینت آدم مخمر می‌کنند

صبحدم از عرش می‌آمد خروشی 
عقل گفت:

قدسیان گویی که شعر حافظ از بر می‌کنند.»

 

پایان

ادامه دارد.

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (بخش پانزدهم)

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۱۵۰)

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۱۴۹)

کار ,ـ ,پارسا ,قطعه ,نمایانِ ,سالوس ,از کار ,گیری از ,قطعه، پرده گیری ,کار پارسا ,پارسا نمایانِ ,پارسا نمایانِ سالوس ,است که به قولِ خواجه شیراز چون ,نمایانِ سالوس است که به قولِ ,سالوس است که به قولِ خواجه

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها